My Cat!

My Cat!

fredag 31 januari 2014

Tvättdag

Jag har inte tvättat i tvättstugan på år och dar sedan jag fick tvättmaskinen från J för några år sedan. Tänkte att jag kör kläder här hemma så de slipper gå sönder i deras maskiner. Ni vet såna där små maskhål, irriterande i varje jäkla klädesplagg och speciellt sina favoriter. Och så kör jag handdukar/sängkläder/filtar/gardiner nere i källaren. Men de blev inte så. Inte i längden iaf. 

Så nu hade jag alla sängkläder i tvätten och kunde inte byta mer. Förutom när jag tvätta akut här uppe när jag köpte vanligt torkstativ med öron från Lidl som jag velat ha länge som kom igen :D 

Jag började kl 11 till 16 och fick gjort allting in i det sista. De sista maskinerna hängde jag här uppe. Dels en tröja som är stickad som väger för mycket när den blir blött och dotterns sängkläder plus hennes morgonrock som hon har frågat efter. 

Det som va mindre roligt va att dörren till huset där jag går ner och tvättar är dörren fast. Kommer varken in el ut. Så jag har fått gå till andra sidan husväggen hela dagen, skit kul i detta vinterväder men jag ska inte klaga. Kunde varit full storm, piskande hagel el störtregnat. 

När jag skulle ner sista rundan 15.45 så gick dörren att öppna. Såg stora avtryck i snön i trappan och gissade att vaktmästaren varit där och mycket riktigt. Dörren gled upp hur lätt som helst.
Vem står inte där och väntar på att få komma in: grannen i trappen bredvid. Nämner att klockan inte är 16 än men jag är klar så jag tömmer maskinerna och låter dem ta över. Viker min tvätt från torktumlaren i lugn och ro. Rengör den och tar det sista i torkrummet. Grannen säger inte ett ljud och hennes ungar leker med vagnarna till tvätten. Jag säger inget heller. Tar det sista och stänger fläkten. Säger att nu är kl 16 och jag är färdig, varsågoda och ta över. Grannen och hennes väninna titta på mig precis som om jag talade ett främmande språk. Sa varken tack el något alls. 

Det är grannen som aldrig sagt hej åt en när man kommer gående eller ska ta sin cykel i cykelstället. Känner hennes man, kör busslinjen här ute. Så dålig stil. 
MEN det va sista gången jag är så snäll. Nästa gång ska jag stänga dörren och göra allt klart innan nästa får komma in. Och visa på klockan på armen vad klockan är. Tjänar ingenting till att vara snäll. Man får bara skit tillbaka, oftast. Tyvärr. 

Men lik förbannat är man snäll för jämnt. Man tror att folk ska ändra sig och visa tacksamhet någon gång. Jag är 34 år och än har det inte hänt. Inte på länge iaf.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar